ممکن است ساده به نظر برسد، اما شستن صورت نیاز به زمان و توجه دارد. انجام آن به روش صحیح می تواند تفاوت بین درخشان شدن پوست و بروز آکنه را ایجاد کند. مانند پوشیدن اسکراب پزشکی طرح دار که فرد را نسبت به قبل متفاوت می کند.

 

 

بسیاری بر این باورند که برای پاک کردن آرایش یا زمانی که کثیف به نظر می رسد، فقط باید صورت خود را بشویید. اینطور نیست شما علاوه بر صورت باید روتختی و روبالشی خود را نیز بشویید بهتر است با خرید روتختی یکبار مصرف  خیال خود را راحت کنید.

متخصص پوست می گوید: در واقع، توصیه می شود که صورت خود را دو بار در روز بشویید.

با این حال، تعداد دفعاتی که صورت خود را می شوید ممکن است کمتر از نحوه انجام کار مهم باشد.

فرقی نمی کند نوع پوست، بافت یا وضعیت فعلی شما،متخصص تاکید می کند که روتین پاکسازی شبانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بیشتر بخوانید: قیمت لباس ایزوله کرونا

برای شروعی تمیز آماده اید؟ این مراحل شستشوی صورت توسط متخصصین پوست را دنبال کنید.

1. ابتدا تمام آرایش خود را به درستی پاک کنید.

 قبل از شروع عمل پاکسازی، به خصوص قبل از خواب، از یک  پاک کننده ملایم آرایش و  کلاه پرستاری پارچه ای برای جمع کردن موها استفاده کنید تا کار را بهتر انجام دهید.

منافذ برای دفع سموم در طول شب عادت دارند و اگر مسدود شوند، همه چیز پشتیبان می شود و شلوغ به نظر می رسد.

پاک کردن آرایش تضمینی

برای منافذ مسدود شده، روش پاکسازی مضاعف را امتحان کنید. این روال دو مرحله ای از روغن طبیعی (یعنی کرچک، زیتون یا آفتابگردان) برای از بین بردن کثیفی استفاده می کند و سپس به شستشوی ملایم صورت برای کمک به شستشوی روغن نیاز دارد.

یک سواب پنبه ای را در  آب میسلار ، پاک کننده آرایش یا  روغن های طبیعی آغشته کنید تا آرایش دور چشم پاک شود. یک سواب پنبه ای به شما کمک می کند تا به آرامی با نواحی سفت و محکم بدون فشار دادن پوست خود برخورد کنید.

2. برای تمیز کردن صورت خود از صابون خشن استفاده نکنید.

صابون های نواری می توانند تعادل pH پوست را تغییر دهند، مگر اینکه به طور خاص برای صورت فرموله شده باشند، که امکان رشد باکتری ها و مخمرهای بیشتری را فراهم می کند.

جای تعجب نیست، پاک کننده های صورت، به خصوص مومیایی کننده های پاک کننده، برای پوست های ظریف ساخته شده اند.

این تمایل برای افراد وجود دارد که به دنبال فوم‌های «کف‌کننده» باشند، زیرا فکر می‌کنند اگر کف نکند، پاک‌کننده نیست. متخصص پوست و مو می‌گوید، اما کف کردن در واقع می‌تواند چربی‌های طبیعی بیشتری را از پوست شما بگیرد.

قبل از استفاده از فوم های صورت از کاور آستین اسپان باند و اسکراب پزشکی خارجی استفاده کن تا از کثیفی لباس های شخصی جلوگیری کنید.

مطالعه‌ای این موضوع را تأیید کرد و نتیجه گرفت که سورفکتانت‌ها (آنچه به پاک‌کننده‌ها اجازه می‌دهد روغن را تجزیه کنند، بنابراین آب می‌تواند کثیفی‌ها را بشوید) از منظم ماندن مولکول‌های پوست جلوگیری می‌کند، طبیعی و سالم.

3. از آب ولرم استفاده کنید.

بیایید یک افسانه را کنار بگذاریم، منافذ درها نیستند. آب گرم آنها را باز نمی کند و آب سرد آنها را نمی بندد.

حقیقت این است، دمای زیاد آب می تواند باعث تحریک شود، بنابراین بهتر است حد وسط را رعایت کنید. وقتی انعکاس خود را بررسی می کنید، نمی خواهید پوست برافروخته را ببینید.

بیشتر بخوانید: رول روتختی بیمارستانی

هنگام لایه برداری ملایم باشید.

اسکراب می تواند مانع محافظ طبیعی پوست را از بین ببرد. بهترین راه برای تمیز کردن پوست این است که با نوک انگشتان خود ماساژ دهید و حداقل یک یا دو دقیقه به آرامی ماساژ دهید.

 برای لایه برداری، به دنبال موادی در پاک کننده های خود باشید که حاوی اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک یا آنزیم های میوه هستند. اجازه دادن به این محصولات به مدت 60 تا 90 ثانیه به داخل پوست کار را انجام می دهد یا منافذ پوست را پاک می کند و سلول های مرده پوست را از بین می برد تا درخشندگی سالمی ایجاد کند.

 

 

زیاده روی نکنید.

پوست شما دارای یک سد طبیعی است که از آن محافظت می کند و به حفظ رطوبت کمک می کند.

در حالی که استفاده از یک اسکراب یا پاک کننده با مهره ممکن است در روز اول نرم به نظر برسد، شستشوی بیش از حد سخت یا استفاده روزانه از این محصولات می تواند به لایه بیرونی پوست آسیب برساند.

یکی از نشانه های  لایه برداری بیش از حد، حساسیت بیش از حد پوست است. این می تواند باعث تحریک، جوش و حتی احساس سوزش در هنگام استفاده از محصولات شود. فرض کنید در بیمارستان کار می کنید و لباس محل کارتان را هر روز بشویید، قطعا در دفعات بعدی آنن لباس از بین میرود؛ بهترین راه حل این است که لباستان را کمتر بشویید و کثیفی را تحمل کنیدد یا از  اسکراب آستین بلند که از بهترین و با دوام ترین پارچه تهیه شده است.

بیشتر بخوانید: تولیدی لباس یکبار مصرف بیمارستانی

مراقب پاک کننده های روزانه که حاوی  مواد لایه بردار فعال  هستند، مانند اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHAs)، لاکتیک، گلیکولیک، اسیدهای میوه و اسیدهای بتا هیدروکسی (BHAs)، سالیسیلیک، عصاره پوست درخت بید، این مواد در از بین بردن پوست بسیار قوی هستند.

پاک کننده هایی که باید اجتناب کنید!

  • صابون های نواری
  • معطر یا رنگ شده
  • پاک کننده های خشن و کف زا
  • پاک کننده های لایه بردار روزانه

4. یک لیوان اب میسلار بدهید.

آب میسلار آبی حاوی مولکول های میسل است، که به مواد آرایشی و مواد زائد متصل شده و آن را تجزیه می کند.

بعضی از افراد، به‌ویژه آنهایی که آرایش نمی‌کنند، می‌توانند با آب میسلار به عنوان پاک‌کننده‌ شان کنار بیایند. اگر در کمپینگ یا جایی بدون آب هستید، میسلار آب می تواند صورت شما را تمیز کند و حتی نیازی به آبکشی ندارد.

5. از ابزارهای غیر ضروری بگذرید.

مطالعات نشان می‌دهد که میزان باکتری‌هایی که روی اسفنج‌های لوفا تجمع می‌کنند، دلیلی بر این است که این اسفنج‌ها ممکن است ایده خوبی نباشند، مگر اینکه در تمیز کردن مداوم آن‌ها در محلول سفیدکننده دقت کنید.

بیشتر بخوانید: گان جراحی رنگی

طبیعی کده توصیه می کند به سادگی از دستان خود به عنوان ابزار استفاده کنید. به هر حال، وقتی آب و صابون روی آنها داشته باشید، تمیز می شوند.

6. گردن و فک خود را به خاطر بسپارید.

خط فک و گردن شما در معرض آلودگی و تجمع زباله هستند. و آنها نیز به عشق نیاز دارند.

هنگامی که  صورت خود را ماساژ پاکسازی می کنید ، انگشتان خود را به آرامی در حرکتی رو به بالا مالش دهید تا گردش خون به جریان بیفتد و پوست خود را تشویق کنید تا سفت و طبیعی بماند.

این  جزء ماساژ می تواند به آرامش کمک کند  و به صورت شما استراحت عضلانی لازم را از یک روز پر استرس بدهد.

7. با یک حوله نرم خشک کنید.

وقت آن است که در مورد خشک شدن هوا تجدید نظر کنیم.

چکیدن آب روی صورت شما آن را هیدراته نمی کند. در واقع، هنگامی که آب تبخیر می شود، می تواند منجر به خشکی شود.

به یاد داشته باشید که به آرامی با یک حوله نرم و ضد میکروبی دست بزنید و در اطراف ناحیه حساس زیر چشم بسیار محتاط باشید.

8. صورت خود را زیاد نشویید.

اغلب مردم فراموش می‌کنند که احتمالاً  صورت خود را زیر دوش هم می‌شویند. اگر شما دو بار در روز دیگر  روال‌های شستشو را به سینک می‌زنید، سه بار در سینک می‌شوید. این ممکن است کمی بیش از حد باشد.

کسانی که پوست خشکی دارند به ویژه باید به فکر کاهش شستشو باشند.

بیشتر بخوانید: اسکراب دندانپزشکی زنانه

در حالی که ما در حال بررسی موضوع هستیم، اگر از خود می‌پرسید که «شب چه ساعتی باید صورتم را بشورم؟»، ممکن است زودتر بهتر باشد.

تحقیقات نشان می دهد که حفظ ریتم شبانه روزی پوست می تواند به محافظت از آن در برابر آسیب کمک کند. پاکسازی را در هنگام غروب خورشید در نظر بگیرید، نه بعد از آن.

9. از مقدار توصیه شده استفاده کنید.

اگر تعجب می‌کنید که چرا پاک‌کننده‌تان آن‌طور که وعده داده شده (یا آن‌طور که تعریف می‌شود کار نمی‌کند)، بررسی کنید که چقدر استفاده می‌کنید.

برای پاک‌کننده‌های گران‌تر، ممکن است وسوسه استفاده کمتر از مقدار توصیه شده برای افزایش استفاده یا صرفه‌جویی در هزینه وجود داشته باشد. نکن!

در صورت شک، برچسب را بخوانید تا مقدار توصیه شده را بیابید. محصولات اغلب آزمایش‌ها و آزمایش‌هایی را انجام می‌دهند تا مطمئن‌ترین و مؤثرترین مقدار را برای استفاده عمومی بیابند.

10. با یک تونر تمام کنید.

اگرچه از نظر فنی یک مرحله در شستشوی صورت نیست، اما بسیاری از افراد اغلب اهمیت چیزی که بعد از آن به وجود می آید را از دست می دهند: تعادل مجدد پوست.

تونرها فرمول های سبک و مایعی هستند که در اصل برای تنظیم مجدد pH پوست شما استفاده می شدند، بنابراین می توانند از خود در برابر باکتری ها و آسیب محافظت کنند. اکنون، بسیاری از تونرها دارای مزایای اضافی هستند که نگرانی های خاصی را هدف قرار می دهند.

به دنبال موادی مانند:

  • گلاب که خاصیت ضد پیری دارد
  • بابونه که به خاطر خواص آرام بخشش معروف است
  • اسید سالیسیلیک یا فندق جادوگر  برای کمک به مبارزه با آکنه

برای استفاده از تونر، مقداری را روی یک توپ پنبه ای بکشید که روی نواحی نگران کننده، مانند ناحیه T چرب، بکشید.

بیشتر بخوانید:  لباس بیمار نخی

11. به یاد داشته باشید که مرطوب کنید.

علاوه بر تونینگ، مطمئن شوید که  به مرطوب ماندن پوست خود کمک می کنید .

برخی از افراد احساس “سفتی” پس از شستن صورت خود را دوست دارند، اما به گفته ایلاس این نشانه خشکی بیش از حد است.

“پوست شما ممکن است بعد از آن شروع به حساس شدن کند، یا حتی پوسته پوسته یا ترک بخورد. استفاده از مرطوب کننده از پوست شما در برابر خشکی بیش از حد محافظت می کند.

اگر بعد از شستشو، پوست شما به طور مداوم خشک می شود، به دنبال تعویض پاک کننده ها باشید. یک پاک کننده ملایم یا پاک کننده روغنی را انتخاب کنید.

12. روال خود را آزمایش کنید.

یافتن افرادی با انواع پوست مشابه و امتحان کردن روتین آنها یکی از راه های آزمایش است.

به عنوان مثال، افرادی که پوست چرب دارند، دو بار شستشو در روز، آکنه آنها را کنترل می کند.

برخی از افرادی که به مراقبت از پوست یا آرایش نمی پردازند، فقط به آب قسم می خورند، احتمالاً به این دلیل که هرگز به سد پوست خود با اسیدها یا لایه بردارها آسیب نرسانده اند. این ویژگی افرادی هست که فقط از روپوش سفید آزمایشگاهی استفاده کرده اند و  لذت پوشیدن  اسکراب پزشکی خارجی را نچشیده اند.